Gönderen Konu: KALAMAR MİDYE YEMEK CAİZ Mİ  (Okunma sayısı 6566 defa)

Çevrimdışı BentSahra

  • Yönetici
  • Üstad
  • *
  • İleti: 12 193
  • Rep +163/-2
  • Cinsiyet: Bayan
  • Besmele miktarınca İnşirah...
KALAMAR MİDYE YEMEK CAİZ Mİ
« : 03 Ekim 2010, 06:34:05 »
Taze et yemeniz için denizi sizin hizmetinize veren Allah’tır”1 mealindeki âyet-i kerime ile “Denizde avlanmak ve onları yemek size helâl kılındı ki; hem size hem de yolcu olanlarınıza faydalı olsun”2 mealindeki âyet denizlerin birer ilâhî nimet deposu olduğunu ve onlardan insanların faydalanabileceğini ifade etmektedir.

Âyet-i kerimelerde Cenab-ı Hak belirli bir kısmını haramlaştırmadan ve başka hayvanlar gibi boğazlanma şartını koşmadan bütün deniz hayvanlarının helâl olduğunu bildirmekte kullarına kolaylığı ve genişliği temin etmektedir. Hattâ mümkün mertebe hayvana eziyet vermekten kaçınılması kaydıyla onları yakalamak için insana herşeyi kullanabilme müsaadesini vermektedir.

Bilindiği gibi yaşadıkları yerler bakımından hayvanlar kara ve deniz hayvanları olmak üzere ikiye ayrılır. Karada yaşayan hayvanların hangilerinin yenip yenmeyeceği fıkıh kitaplarında belirtilmiş ayrılmıştır. Denizde yaşayan hayvanların hangilerinin yenilmesinin helâl hangilerinin haram olduğu hususunda ise mezhepler arasında farklı görüşler mevcuttur.

Yukarıda meallerini verdiğimiz âyet-i kerimeden hareket eden Şâfiî Mâlikî ve Hanbelî mezhebi âlemlerine göre deniz hayvanlarının yani suyun içinden başka bir yerde yaşayamayan hayvanların hepsi nerede bulunursa bulunsun ister balık şeklinde olsun isterse başka cins ve şekide bulunsun helâldir yenebilir. Yine aynı mezheplere göre bu hayvanların isimlerinin farklı olması diri veya ölü olması; yakalayanların Müslüman veya gayrimüslim olması hükmü değiştirmez.

Mâlikî mezhebi hiçbir deniz hayvanını istisna kılmazken Hanbelî mezhebi yılan balığını habis saydığı için; Şâfiî mezhebi de kurbağa yengeç ve timsah gibi hem denizde hem de karada yaşayabilen hayvanların etinin yenilmesini haram olarak vasıflandırmaktadır.

Hanefî mezhebine göre ise balık sûretinde olmayan deniz hayvanlarının etlerini yemek haramdır. Buna göre daima suda yaşayan suda barınan hayvanlardan her çeşit balık eti yenebilir. Kalkan balığı sazan balığı yunus balığı yılan balığı bu kabildendir.

Fakat diğer su hayvanları caiz değildir. Midye istiridye istakoz ve yengeç gibi hayvanların yenilmesi helâl olarak kabul edilmemektedir haram sayılmaktadır.3

Bu esaslara göre midye istiridye gibi deniz hayvanları Şâfiî Mâlikî ve Hanbeli mezheplerine göre yenebilirken Hanefî mezhebine göre yenilmemektedir. Hanefî mezhebinin haram saymasının sebebi bu çeşit hayvanları gerek görünüş gerekse yenen kısımları itibariyle hoş olmaması çirkin ve pis sayılmasıdır.

1. Nahl Sûresi 14.
2. Mâide Sûresi 96.
3. el-Mezâhibu’l-Erbaa 2: 5.

Mehmed Paksu
Helal – Haram
..
Ceylan olup gelsen çok uzaklardan ,
Merhem olur musun yürek sızıma

...




Çevrimdışı BentSahra

  • Yönetici
  • Üstad
  • *
  • İleti: 12 193
  • Rep +163/-2
  • Cinsiyet: Bayan
  • Besmele miktarınca İnşirah...
Ynt: KALAMAR MİDYE YEMEK CAİZ Mİ
« Yanıtla #1 : 03 Ekim 2010, 06:34:28 »
İslam alimleri deniz ürünlerinden balık türlerinin yenmesinin helal olduğu konusunda görüş birliği içerisindedirler. Balık türlerinin dışındaki deniz ürünleri konusunda ise bazı içtihat farklılıkları ortaya çıkmıştır. Buna göre midye kalamar yengeç karides gibi ürünlerin yenmesi Hanefi Mezhebine göre caiz değil diğer üç mezhebe göre caizdir.
Bu konuda ortaya çıkan içtihat farklılığının sebebini anlayabilmek için İslam dininin konuya ilişkin temel yaklaşımını bilmek gerekmektedir.
Kur'an-ı Kerim'de genel olarak denizden elde edilen yiyeceklerin helal olduğu bildirilmiştir (el-Maide5/96; el-Fatır 35/12); Hz. Peygamber (s.a.v.) de deniz hakkında: "Onun suyu temiz içinde ölen(meytesi) helaldir" (Ebu Davud Taharat 41) buyurmuştur.
Dinimizin iki temel kaynağı Kur'an ve Sünnette deniz ürünleri ile ilgili olarak en başta bu deliller yer almaktadır. Bunun yanında Kur'an-ı Kerim'de ve Hz. Peygamber'in hadislerinde yenmesi helal ve haram olan etler ile ilgili bazı açıklamalar yer almıştır.
Bu açıklamalar bir bütün olarak göz önüne alındığında her şeyden önce etleri yenebilecek hayvanlarla ilgili bir liste verme yönüne gidilmediği sadece belli ilke ve ölçüler getirmekle yetinildiği görülür.
Belirttiğimiz gibi Kur'an-ı Kerim'de yenmesi helal olan etler ayrı ayrı belirtilmeksizin insanlara Allah'ın nimetleri hatırlatılmış ve Müslümana yaraşan şeylerin yenmesinin gerekliliğine vurgu yapılmıştır. Bunun için "İyi ve temiz şeylerin helal kılındığı( bk. Bakara 2/172; Maide 5/4; A'raf 7/32) belirtilerek en çok yenmesi mutat olan koyun deve ve sığır gibi türlere (behimetü'l-en'âm) işaret edilmiştir.(Maide 5/1).
Kur'an'da yiyecekler konusunda haramlıkla ilgili açıklamaların ortak noktası ise insanın tabiatı itibariyle "tayyibât" (iyi ve temiz) görülemeyecek nitelikteki "habâis" (temiz görülmeyen ve iğrenilen) şeylerin yenmemesi gereğidir. Burada geçen "habais"ten olma vasfı insan için zararlı olabilecek şeyleri içine aldığı gibi tabiatı gereği insanın iğrendiği tüm hayvanları da kapsayabilir. İslam alimleri yılan fare kaplumbağa köstebek kirpi solucan sinek gibi hayvanların bu gruba girdiğini ifade etmektedirler. İşte Hanefi mezhebi midye kalamar yengeç istakoz ahtapot vb. deniz ürünlerini bu kategoride değerlendirdiği için bu hayvanların etlerinin yenilmesini caiz görmemektedir.
Diğer taraftan sağlığa zararlı maddelerin alınmaması da İslâm'ın genel ilkelerinin (bk. Bakara 2/195) gereklerindendir.
Bu konudaki somut yasaklar bazı ayetlerde (Maide 5/3) on madde halinde sayılmış ise de bunların bir kısmı aynı grup içinde düşünülerek tamamının Bakara suresi 173. âyetinde yer alan dört ana maddede toplanması mümkündür. Bunlar da; kendiliğinden veya dini usulde boğazlanmaksızın ölmüş hayvan (meyte) akıtılmış kan domuz ve Allah'tan başkası adına kesilen hayvanlardır.
Bütün İslam bilginleri Allah'ın; dinî hüküm ve kaideleri kullarının maslahatı için koyduğunda ittifak etmişlerdir. Bu maslahat ya faydalı olanı elde etmek (celb-ı menfaat) yahut da zararlı olanı gidermek (def-ı mazarrat) içindir.

alıntı
..
Ceylan olup gelsen çok uzaklardan ,
Merhem olur musun yürek sızıma

...




Çevrimdışı gullerhurmetine

  • Administrator
  • Kalfa
  • *
  • İleti: 5 098
  • Rep +18/-4
  • Cinsiyet: Bay
  • evli 6 kız sahibi . maksat ilahi rıza .
    • AşK DediĞiN Ya Allah'tan GeLmeLi...Ya Allah İçİn OLmaLı...Ya Da Allah'a ULaşTıRMaLı; YoKSa YerLe BiR OLmaLı...
Ynt: KALAMAR MİDYE YEMEK CAİZ Mİ
« Yanıtla #2 : 11 Aralık 2010, 08:13:40 »
BUTÜR HAYVANLAR DA DENİZİN  HAŞERESİ  YANİ KARADAKİ AKREP KELTENKELE SOLCAN VB . GİBİ